Allahumma 'anta-ssalam wa minka-ssalam Tabarakta Rabana Ya Dhal Jalalil Wal-'ikram, Rabbana Taqabbal Minna Innaka 'Anta-ssami^ul ^alim, Wa Tub ^Alayna innaka'Antat-Tawaubur-Rahim, Rabana 'Atina fid-Dunya Hassanah, wa fil-'Akhirati Hasanah, wa Qina ^Adhaban-Nar, Rabana Hab lana min 'azwajina wa dhuriyatina qurrata A^yunin waj^alna lilmuttaqina Imama, Wa subhana rabika Rabul-^izzati ^amma yasifoon, wa salamun ^alalmursaleen, wal-Hamdulillahi Rabil-^alameen.
Allahumma inni 'abduka, ibnu 'abdika, ibnu amatika, naasiyati biyadika, maadhin fiyya hukmuka, 'adhlun fiyya qadha'uka asaluka bi kulli ismin huwa laka, sammaita bihi nafsaka, aw an-zaltahu fi kitabika, aw'allamtahu ahadan min khalqika, awista'tharta bihi fi 'ilmil-ghaibi 'indaka, an taj'alal-Qur' ana Rabbi'a qalbi, wa nura sadri, wa jalaa'a huzni, wa dhahaba

Tuesday, February 23, 2010

Terimalah Padah

Setiap manusia tidak akan pernah lepas dari bala bencana samada Nabi, orang muslim biasa, orang soleh maupun orang kafir. Begitu juga kita kalau sebolehnya jangan mencari bala. Setiap kali selepas solat hendaklah kita mendoakan supaya keluarga kita terhindar dari kecelakaan seperti kecurian, kebakaran, kemalangan dan sebagainya.

Doa mohon terhindar dari macam-macam kecelakaan.

"Bismillaahi maa syaa-al laahu, laa quwwata illaa billaahi, maa syaa-al laah. Kullu ni'matin minal laah. Maa syaa-al laahul khairu kulluhu biyadillaahi. Maa Syaa-al laahu laa yushrifus suu-a illal laah"

Artinya:

"Dengan nama Allah, sesuatu itu dengan kehendak Allah, tiada kekuatan kecuali atas pertolongan Allah, sesuatu itu atas kehendak Allah. Semua ke'nikmatan dari pada Allah, sesuatu itu atas kehendak Allah, kebaikan seluruhnya pada kekuasaan Allah, sesuatu itu atas kehendak Allah, tak dapat terhindar dari kejahatan kecuali atas pertolongan Allah".


Doa tolak bala.


Alhamdu lillaahillaadzii 'aafaanii mimmaa ibtalaaka bihi wa fadhdholanii 'alaa katsiirin mimman khuliqo tafdhiilaa.


Artinya:

"Puji bagi Allah yang menyelamatkan aku dari apa yang ia memberi percubaan kepadaMu, dan ia telah mengutamakan aku dari sekian banyak makhluk".

Minggu lepas kejadian gempa bumi di Haiti yang mengorbankan 200,000 nyawa dan mencederakan beribu-ribu orang lagi. Malah masih ada lagi yang hilang ditelan bumi Allah SWT. Penduduk Haiti yang lebih kurang 10 juta orang, kebanyakan penduduknya mengamal ilmu hitam walaupun dinafikan oleh sebilangan penduduk negara tersebut.


Amalan ilmu hitam yang dianggap sebahagian dari ugama mereka yang dikenali sebagai "VooDoo". Separuh daripada penduduknya mengamal "heterosexual" dan mengidap "AID/HIV". 20 peratus penduduk mengamal "homosexual". Ini adalah laporan dari WHO. Bilangan kematian akibat AID adalah 15,000 orang setahun.


Jadi penulis tidak mahu membuat sebarang kesimpulan diatas bencana tersebut dan kita ketahui apakah bala yang diturunkan itu untuk apa? Kebanyakan yang cedera mengalami kecederaan teruk dimana doktor-doktor terpaksa memotong tangan dan kaki untuk menyelamatkan nyawa mereka.

Ada satu ketika dahulu, penulis pernah dengar sendiri dari kawan rapat seorang bekas ahli politik yang menggunakan ilmu hitam "voodoo" untuk mengalah lawannya dan sebagai pendinding diri. "Katanya, tangkal "voodoo" yang dipakai oleh kawan rapat beliau dapat mengalahkan ilmu hitam yang digunakan oleh pihak lawan yang selalunya diambil dari seberang". Wallah hu alam.


Semuga kita mengambil iktibar dari kejadian tersebut, walaupun negara kita tidak pernah mengalami gempa bumi yang teruk, akhir-akhir ini sering juga berlaku gegaran kecil di kawasan Bukit Tinggi, Pahang tetapi tidaklah kuat. Mungkin ini peringatan dari Allah SWT yang mengingatkan kita bahawa negara kita mungkin suatu hari pun akan menerima bala juga sekiranya kita dah mula lupa padaNya dan melakukan perkara mungkar diatas bumi ini.

Janganlah kita bergembira atas mereka yang mendapat musibah. Kadang-kadang kita dengar si polan itu, si polan ini mendapat musibah atau kecelakaaan. Mungkin kita tidak tahu apakah puncanya dan apakah ujiannya Allah SWT keatas mereka ini. Jadi apabila kita mendapat musibah atau bala Allah SWT, makin kuat lagi kita beribadat dan mengikut suruhanNya.

KENAPA AKU DIUJI

Di sini, penulis membahagikan bala atau musibah kepada empat jenis:

Pertama: Bala’ Intiqam.

Bala yang turun untuk tujuan memusnahkan atau mengakhiri. Bala ini dikhususkan untuk mereka yang kafir dan ingkar.


Allah SWT berfirman:

"Lalu kami balas keingkaran mereka dengan azab yang membinasakan; maka perhatikanlah bagaimana buruknya kesudahan umat-umat yang mendustakan Rasul-rasulnya." (Surah Az-Zuhruf:25)

Bala Intiqam ini bila telah turun kepada orang-orang kafir, tidak bererti mereka bebas dari siksaan di hari akhirat, kerana Allah SWT berfirman:

"Mereka (dengan perbuatan itu) akan beroleh kehinaan di dunia dan di akhirat kelak mereka mendapat azab seksa yang amat besar". (Surah Al-Baqarah:114)

Kedua: Bala’ Mahwu Sayyi’ah

. Bala yang diturun bertujuan untuk menghapus dosa. Bala ini turun kepada mereka orang-orang Islam pada umumnya yang tidak luput dari kesalahan dan dosa.

Rasulullah Saw bersabda:

"Demam satu malam menghapus dosa satu tahun".

Ketiga: Bala’ Raf’u Darajah.

Bala ini diturunkan kepada mereka orang-orang soleh dan orang-orang khawas bukan untuk memusnahkan mereka dan bukan juga untuk menghapus dosa mereka, sebab mereka tidak berdosa sebagaimana halnya orang-orang awam. Melainkan mereka mendapat bala’ semata-mata agar darjat tinggi mereka mendapat peningkatan dari Allah SWT sebagaimana yang menimpa kepada Saidina Binyamin AS sebagaimana Firman Allah SWT:

Maka Saidina Yusuf a.s pun mulailah memeriksa tempat-tempat barang mereka sebelum memeriksa tempat barang saudara kandungnya (Bunyamin) kemudian dia mengeluarkan benda yang hilang itu dari tempat simpanan barang saudara kandungnya.

Demikianlah Kami jayakan rancangan untuk (menyampaikan hajat) Yusuf. Tidaklah dia akan dapat mengambil saudara kandungnya menurut undang-undang raja, kecuali jika dikehendaki oleh Allah. (Dengan ilmu pengetahuan), Kami tinggikan pangkat kedudukan sesiapa yang Kami kehendaki dan tiap-tiap orang yang berilmu pengetahuan, ada lagi di atasnya yang lebih mengetahui, (Surah Yusuf:76)


Keempat: Bala’ Mahabbah.


Bala yang diturunkan semata-mata untuk membuktikan cinta Allah SWT kepada hamba-Nya. Bala’ ini khusus untuk para rasul, para nabi dan para wali. Bala’ yang menimpa justeru sebagai tanda cinta.


Dengan demikian maka siapapun dia, tidak akan lepas dari yang namanya bala’, hanya saja jenis bala’nya yang bagaimana? Semoga Allah SWT. menjadikan bala’ yang menimpa kita adalah untuk menghapus dosa kita, bukan untuk memusnahkan kita, Amin!

Dalam menghadapi musibah, kita perlu menanam sifat sabar dalam hati kita, yang mana sabar itu terbahagi kepada tiga:

Pertama:

Sabar yang pahit yang disertai perasaan kecewa dan sedih namun tetap sabar dan tidak putus asa terhadap rahmat Allah SWT.

Dalam al-Qur’an Allah SWT berfirman:

Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.[155] (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali. (surah Al-Baqarah:155&156)

Kedua:
Sabar yang tidak sepahit sabar yang pertama, bahkan tidak kecewa dan dengan senang hati menerima taqdir-Nya, beza halnya dengan sabar yang pertama; sabar yang disertai berat hati dan duka.

Allah SWT berfirman

Mereka juga ialah yang diberitahu oleh orang-orang (pembawa berita) kepada mereka: Bahawa kaum (kafir musyrik) telah mengumpulkan tentera untuk memerangi kamu, oleh itu hendaklah kamu gerun kepadanya. Maka berita itu makin menambahkan iman mereka lalu berkata: Cukuplah Allah untuk (menolong) kami dan Dia sebaik-baik pengurus (yang terserah kepadaNya segala urusan kami). (173) Setelah (pergi mengejar musuh), mereka kembali dengan mendapat nikmat dan limpah kurnia dari Allah, mereka tidak disentuh oleh sesuatu bencana pun, serta mereka pula menurut keredaan Allah dan (ingatlah), Allah mempunyai limpah kurnia yang amat besar. (174). (Surah Ali-Imran:173 & 174)

Ketiga:
Sabarnya mereka yang bahagia dan redha dengan taqdir Allah SWT sepahit apapun taqdir itu, mereka tetap bahagia dan bersuka cita kerana mereka telah memilih Allah SWT dari pada yang selain-Nya, sehingga mereka yakin kebaikan justeru terdapat dalam musibah itu sendiri kerana di sebalik itu pasti ada yang lebih baik lagi.


Allah SWT berfirman:

"Allah redha mereka dan merekapun redha (serta bersyukur) akan nikmat pemberianNya. Balasan yang demikian itu untuk orang-orang yang takut (melanggar perintah) Tuhannya. (Surah Al-Bayyinah: 8)
Saidina Abu Bakar RA berkata bahawa seseorang akan mendapat keredhaan Allah SWT apabila ia sendiri telah meredhai-Nya, dalam pengertian meredhai qada’ dan qadar-Nya, dan tanda seseorang redha kepada Allah SWT adalah apabila ia bahagia dengan suatu musibah sebagaimana ia bahagia dengan suatu nikmat, maka ia telah redha kepada Allah, SWT.
Oleh itu, semua orang cenderung kepada kebaikan, kedamaian dan kesempurnaan dan berusaha mencapainya. Fitrah semula jadi inilah sebenarnya Islam yang sedia ada diciptakan dalam diri tanpa difahami semua orang.

Setelah usaha kebaikan gagal, maka pilihan lain hanyalah melanggar undang-undang fitrah Islam, melakukan sesuatu mengikut nafsu dan akal fikiran dan menganggap bahawa kehidupan adalah perjudian untung baik atau buruk. Semua perlakuan adalah sama, cuma jalan mendapatkannya berlainan.

Kehidupan pertama sebagai pengalaman hidup rupanya adalah didikan Allah SWT untuk menguji hambanya siapakah yang baik amalannya, samada dikurniakan jalan buruk atau baik,apakah dia sentiasa dengan tuhanNYA.

Ada juga manusia yang senang tapi melupakan Allah SWT. Ada juga yang malang dan susah menjauhkan diri dengan Allah SWT.
Apa yang penting dalam kehidupan samada susah atau senang,jalan baik atau salah,diri sentiasa redha, kerana kita telah redha maka kita dapatkan rasakan keredhaan Allah SWT.
Maka puncak redha itu adalah undangan. Undangan yang jelas nyata datang dari jemputannya.Bisikan yang jelas menceritakan.Pemberian yang langsung akan diperlihatkan sebagai bukti undangan.

Sebenarnya bukan kita yang telah berjaya mengharungi ujian itu, sebaliknya Allah SWT telah mengurniakan kesabarannya dengan usaha akal yang mahu berfikir bahawa tuhan Allah SWT itu Maha Berkuasa dan janji-janjinya adalah benar.

Maka, janganlah menyalahkanNya dalam perbuatanNya yang tampak melalui kita, walaupun itu tidak kita sukai dan tidak sesuai dengan kehendak kita, dan meskipun pada lahirnya membahayakan kita.Kita wajib bersyukur, bersabar dan redha dengan Allah. Janganlah merasa kesal dan menyalahkan Dia, kerana mungkin hal itu akan memalingkan dari jalan Allah SWT.
aminnnnnnnnnn
Posted by Captain Bokkhari Mohamad

No comments:

Post a Comment


Taubat sebelum terlambat.

Taubat sebelum terlambat.

Kami redha permergianmu...wahai khalifah kecil

Kami redha permergianmu...wahai khalifah kecil

Asma Allah