Allahumma 'anta-ssalam wa minka-ssalam Tabarakta Rabana Ya Dhal Jalalil Wal-'ikram, Rabbana Taqabbal Minna Innaka 'Anta-ssami^ul ^alim, Wa Tub ^Alayna innaka'Antat-Tawaubur-Rahim, Rabana 'Atina fid-Dunya Hassanah, wa fil-'Akhirati Hasanah, wa Qina ^Adhaban-Nar, Rabana Hab lana min 'azwajina wa dhuriyatina qurrata A^yunin waj^alna lilmuttaqina Imama, Wa subhana rabika Rabul-^izzati ^amma yasifoon, wa salamun ^alalmursaleen, wal-Hamdulillahi Rabil-^alameen.
Allahumma inni 'abduka, ibnu 'abdika, ibnu amatika, naasiyati biyadika, maadhin fiyya hukmuka, 'adhlun fiyya qadha'uka asaluka bi kulli ismin huwa laka, sammaita bihi nafsaka, aw an-zaltahu fi kitabika, aw'allamtahu ahadan min khalqika, awista'tharta bihi fi 'ilmil-ghaibi 'indaka, an taj'alal-Qur' ana Rabbi'a qalbi, wa nura sadri, wa jalaa'a huzni, wa dhahaba

Monday, April 26, 2010

pura-pura bahagia


Ummi Rose yang telah terlibat dengan aktiviti membantu gadis kurang bernasib baik sejak 10 tahun lalu, berkata, remaja hari ini, sering salah sangka apabila diminta berpakaian sopan dan menutup aurat.

"Setiap kali berbicara mengenai pakaian sopan, fikiran mereka hanya membayangkan baju kurung, kebaya dan jubah.

"Tidak salah anak-anak muda bergaya dengan rekaan dan koleksi pakaian terkini seperti seluar jean dan blaus tetapi ia haruslah mengikut garis panduan yang telah ditetap dalam syariat Islam," katanya.

Antara etika pemakaian yang sopan dan berlandaskan syariat adalah pakaian yang tidak jarang, tidak ketat dan tidak menampakkan susuk badan. Dalam pemilihan seluar, sarungkan seluar yang agak longgar dan besar sedikit.

"Begitu juga dengan pemilihan baju. Kita masih boleh kelihatan bergaya dan ranggi, asalkan anak-anak memakai baju yang tidak singkat, nipis dan menutupi bahagian punggung.

"Elakkan pakaian seperti tube atau singlet tali halus yang boleh menampakkan 'lurah' buah dada dan ketat. Ini bertujuan supaya apabila berjalan atau melakukan aktiviti seharian, pergerakan wanita tidak akan menarik perhatian dan meningkat nafsu lelaki," tegas Rosmawati ketika ditemui KOSMO!.

Perlu diketahui apabila lelaki mula tergoda dan bernafsu dengan penampilan seksi yang ditonjolkan oleh golongan wanita, fikiran dan hati mereka mula 'meronta-ronta' untuk menyentuh tubuh wanita itu.

Tetapi, sekiranya gagal untuk mendampingi dan memiliki wanita seksi tersebut, maka nafsu seks mereka akan beralih kepada golongan yang tidak bersalah seperti kanak-kanak atau wanita yang berpakaian sopan.

"Kesannya, kita akan mendengar dan membaca berita bahawa wanita bertudung atau yang berpakaian juga menjadi mangsa rogol oleh individu yang tidak bertanggungjawab.

"Kepada kaum wanita, hindari cara pemakaian yang boleh meningkatkan kes rogol dan zina secara berleluasa.

"Elak bertemu di kawasan sunyi, bilik hotel atau membincangkan perkara-perkara berbaur seks," nasihat Ummi Rose yang berharap supaya ibu bapa dan masyarakat bersama-sama membendung masalah sosial remaja.

Mendidik dan membentuk anak-anak haruslah bermula dari rumah. Memiliki keluarga yang bahagia dan institusi kekeluargaan yang sentiasa diceriakan dengan kasih sayang, gelak tawa dan kegembiraan dapat melahirkan anak-anak dan suami isteri yang baik.

masalah sosial remaja merungsingkan banyak pihak terutama golongan ibu bapa. - Gambar hiasan


Ibu bapa perlu memberikan contoh yang baik dan meluangkan masa bersama anak-anak. Peruntukkan atau cari masa supaya anda dapat mendengar masalah atau cerita menyeronokkan oleh anak-anak. Waktu makan dan menonton televisyen merupakan waktu yang sesuai untuk bersama seisi keluarga.

"Kepada masyarakat, sekiranya terlihat remaja berkelakuan kurang sopan seperti membuat bising di tempat awam, bercium di khalayak ramai, ponteng sekolah dan sebagainya, jangan berat mulut untuk menegur.

"Biasanya, mereka tidak akan cepat melatah atau melenting apabila ditegur, jika teguran tersebut menggunakan nada yang lembut dan berunsurkan nasihat," luah Rosmawati sebelum mengakhiri bicara.

No comments:

Post a Comment


Taubat sebelum terlambat.

Taubat sebelum terlambat.

Kami redha permergianmu...wahai khalifah kecil

Kami redha permergianmu...wahai khalifah kecil

Asma Allah