Allahumma 'anta-ssalam wa minka-ssalam Tabarakta Rabana Ya Dhal Jalalil Wal-'ikram, Rabbana Taqabbal Minna Innaka 'Anta-ssami^ul ^alim, Wa Tub ^Alayna innaka'Antat-Tawaubur-Rahim, Rabana 'Atina fid-Dunya Hassanah, wa fil-'Akhirati Hasanah, wa Qina ^Adhaban-Nar, Rabana Hab lana min 'azwajina wa dhuriyatina qurrata A^yunin waj^alna lilmuttaqina Imama, Wa subhana rabika Rabul-^izzati ^amma yasifoon, wa salamun ^alalmursaleen, wal-Hamdulillahi Rabil-^alameen.
Allahumma inni 'abduka, ibnu 'abdika, ibnu amatika, naasiyati biyadika, maadhin fiyya hukmuka, 'adhlun fiyya qadha'uka asaluka bi kulli ismin huwa laka, sammaita bihi nafsaka, aw an-zaltahu fi kitabika, aw'allamtahu ahadan min khalqika, awista'tharta bihi fi 'ilmil-ghaibi 'indaka, an taj'alal-Qur' ana Rabbi'a qalbi, wa nura sadri, wa jalaa'a huzni, wa dhahaba

Sunday, March 07, 2010

Tergelincir hati seorang Muslim


Tergelincir hati boleh berlaku kepada mana-mana hamba Allah tidak kira walaupun dia seorang wali Allah atau hanya orang biasa yang mana boleh mengakibatkan seseorang itu mati dalam keadaan kufur.


Dari cerita seorang pencuri kain kapan yang ditangkap setelah mencuri dari 1000 buah kubur orang Islam. Katanya selepas ditangkap, hanya satu jenazah sahaja yang mengadap kiblat yang lain berpaling dari arah kiblat kerana mereka ini semasa hidup zahirnya saja Islam tapi bathin mereka ini adalah kafir. Pada masa sekarang pun bolehlah kita lihat golongan ini walau pun nama saja Islam, tetapi cara hidup mereka ini bukan mencerminkan seorang Islam.

Klik Tajuk utk Baca Lagi..............


Pada zaman Nabi Musa a.s., Ada seorang wali Allah yang doanya tersangat makbul. Wali Allah ini yang namanya Bal'am bin Baura, telah diminta oleh Firaun untuk mendoakan supaya Nabi Musa a.s tidak dapat memasuki negara mesir menganggu kerajaannya.

Pada mulanya Wali Allah ini menolak permintaan Firaun kerana takutkan Allah SWT. Seperti jugak sejarah Nabi Adam as yang mana iblis pernah menyuruh Nabi Adam memakan buah dari pohon yang dilarang oleh Allah SWT melalui Hawa. Tetapi Nabi Adam a.s terpengaruh dengan Hawa disebabkan bisikan iblis yang halus itu dan melanggari larangan Allah SWT dan diusir dari syurga dan dibuang ke dunia.

Begitu juga Firaun telah menggunakan isteri Bal'am seperti mana iblis menggunakan Hawa. Firaun telah memberi hadiah berupa barang-barang kemas dan perhiasan yang mahal kepada isteri Bal'am sebagai umpan supaya Bal'am mendoakan akan Nabi Musa as.

Pada mulanya Bal'am masih tidak mahu mendoakan. Akan tetapi setelah isterinya tidak bercakap, melayannya dan menyediakan makanan seperti biasa dibuat. Lama kelamaan Bal'am pun bertanya kepada isterinya mengapa isteri beliau mogok dan beliau tidak dilayan seperti biasa dilakukan. Isteri Bal'am berkata "berdoalah bukan susah seperti yang dipinta oleh Firaun".

Mendengar kata-kata dari isterinya yang telah dipengaruhi oleh Firaun. Bal'am pun berdoa dan doa beliau dimakbul oleh Allah SWT yang menyebabkan Nabi Musa a.s tersesat selama 40 tahun bersama Nabi Harun a.s dan tidak dapat masuk ke Mesir. Dalam masa sesat itulah Nabi Harun a.s wafat.

Setelah doa Bal'am dimakbulkan oleh Allah swt. Nabi Musa as dan Nabi Harun as. pun sesat selama 40 tahun lamanya. Akan tetapi doa Bal'am juga memusnahkan dirinya sendiri. Beliau "tergelincir hati dengan harta kekayaan yang diberi oleh Firaun dan akhirnya mati dalam keadaan kufur.

Allah SWT berfirman:

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (sahaja) mengatakan: "Kami telah beriman, sedang mereka tidak diuji lagi (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta". Surah Al-Ankabut: 2-3.



Jika ini boleh berlaku kepada seorang Wali Allah yang kuat beribadat kepada Allah SWT. Bagaimana pulak kita manusia biasa yang lemah dengan godaan duniawi ini? Kalau diuji dengan kesusahan, seseorang boleh bersabar. Tetapi dengan kemewahan kebanyakan yang lemah imannya akan berubah ke arah yang tidak baik.

Banyak golongan yang kuat agamanya, mula menceburi bidang politik dan niatnya ingin mentarbiahkan dan mengubah haluan politik supaya berlandaskan ajaran Allah SWT. Mereka ini bukan calang-calang orangnya kerana ada diantaranya ulamak dan latar belakang pendidikan agama.

Pada mulanya mereka ini bersungguh-sungguh ingin menerapkan ajaran Islam ke dalam politik. Ada yang berjaya melakukan tetapi ada yang tergelincir hati menjadi kufur disebabkan pangkat, wang ringgit serta kebesaran yang dikurniakan kepada mereka menyebabkan ulamak-ulamak ini telah menjadi orang politik sahaja.


Saidina Abu Bakar pernah berkata bahawa:


"Ketika orang-orang Islam menerima ujian kesusahan, kami semua dapat mengharunginya. Tetapi apabila datang ujian kemewahan, hampir-hampir kami tewas"

Kenyataan Saidina Abu Bakar r.h ini sebenarnya menunjukkan bahawa ujian kemewahan adalah lebih dahsyat lagi jika dibandingkan dengan ujian kesusahan kerana apabila ditimpa susah, kita sentiasa akan mengingati Allah SWT. Tetapi apabila kita diuji dengan kesenangan, maka kita teramat mudah untuk menjadi lupa diri, sombong, bakhil, takbur dan sebagainya.



Kalau dulu ulamak ini berserban ke mana sahaja. Kini serban hilang entah kemana dan jika dilihat berpakaian pun dah "ala barat" dengan kot bertali leher. Kenapa perlu berubah dengan pakaian asal. Percakapan mereka ini tidak lagi mencerminkan seorang ulamak tetapi seperti seorang ahli politik sahaja. Adakah disebabkan gelaran Dato, Tan Sri, kekayaan, kemewahan dunia dan kuasa yang ada telah menyebabkan mereka ini tergelincir dari niat asal. Semuga menjadi pengajaran dari kisah Bal'am bin Baura. Baliklah ke pangkal jalan

No comments:

Post a Comment


Taubat sebelum terlambat.

Taubat sebelum terlambat.

Kami redha permergianmu...wahai khalifah kecil

Kami redha permergianmu...wahai khalifah kecil

Asma Allah